Szepesházi Zsolt

a Novodata Zrt. vezérigazgatója, az LX-Line Kft. ügyvezetője

„Kiemelt ügyfélként tekintünk a nagykereskedőkre”

Szepesházi Zsolt, a Novodata Zrt. vezérigazgatója, az LX-Line Kft. ügyvezetője felhívta a figyelmet arra, hogy a gyógyszer-nagykereskedők milyen terheket vesznek le a szektor többi tagjának válláról.

Hogyan látja a gyógyszer-nagykereskedelem gyógyszerellátásban betöltött szerepét, valamint miként értékelné a szektornak az egészségügy egészében elfoglalt helyét?

A gyógyszer-nagykereskedő törvénybe foglalt és nyilvánvaló feladatainak taglalása helyett ezúttal inkább egy alig hangsúlyozott szerepére hívnám fel a figyelmet. A gyógyszer-nagykereskedő saját kockázatára megvásárolja és készletezi a gyógyszereket, a patikai/kórházi termékeket, és ezzel jelentős, pénzben mérhető terhet vállal át az egészségügyi ellátórendszer többi szereplőjétől. Összességében elmondhatjuk, hogy a gyógyszer-nagykereskedő az egészségügyi ellátórendszer talán egyetlen olyan szereplője, amely puszta működésével folyamatos megtakarítást generál abban. És bár sokan szidják a kétpólusú magyar nagykereskedői szektort, ebben a szerepében a méret is számít: minél nagyobb a nagykereskedő, annál nagyobb megtakarítást tud generálni, és ebből a szempontból két nagy jobb, mint sok kicsi.

A szektor szereplői számos fejlesztést hajtottak végre az elmúlt 5 évben. Melyek azok a fejlesztések, melyek hatással vannak az Önök tevékenységére is?

A nagykereskedők fejlesztései tipikusan a szolgáltatásuk minőségének javításáról, illetve működésük hatékonyságának javításáról szólnak. A gyógyszertári rendszerekre és így a rendszergazdákra is a legnagyobb hatású fejlesztések egyrészt az online rendelési rendszerek egyre pontosabbá és informatívabbá tétele, másrészt az adatgyűjtési feladatok, amik alapján a nagykereskedők olyan adattárházakat építenek, amelyek az üzleti döntéseik, és ezen keresztül az ellátás optimalizálását szolgálják.

A gyógyszertár – nagykereskedői kommunikációs interfész is tovább fejlődött, egyre több helyen megjelentek a webservice interface-ek, amelyek új lehetőséget nyitnak a kommunikáció tartalmi fejlődésében: ilyen az e-számla vagy az online készlet információs lekérdezés, melyben az elérhető készlet és szállítási információkat kapja meg a gyógyszertár beszerzési árral, vagy akár a nagykereskedő által az ajánlott helyettesítő termékkel.

A Gyógyszer-nagykereskedők Szövetsége jelentős feladatokat vállalt és vállal egyrészt a gyógyszerbiztonság terén, hogy a megfelelő gyógyszer a megfelelő helyen és időben legyen, valamint a gyógyszerhamisítás elleni küzdelemben. Hogyan értékeli a GYNSZ tagvállalatainak ezeken a fontos területeken végzett munkáját?

A gyógyszerbiztonság és a gyógyszer útjának megfelelő és hiteles követése az európai direktívával összhangban Magyarországon gyorsan és hatékonyan megvalósult. A HUMVO rendszer kidolgozása, üzemeltetése és a vonatkozó fejlesztések következtében az év végén már a rendszer teljes élesítése is várható. Rendszergazdaként a HUMVO munkatársaival szorosan együttműködve jelenleg is a rendszer finomhangolásán dolgozunk. E munkában közvetlenül a nagykereskedőkkel kevésbé vagyunk kapcsolatban: a GYNSZ tagvállalatai részt vettek a rendszer kidolgozásában, alapításában, és máig részt vesznek a HUMVO irányításában is, de felmentést kaptak az FMD azonosítók kezelése alól– az azonosítók rögzítésének feladata a gyógyszertárakra hárul.

Hogyan értékelné a Szövetséggel, illetve annak tagvállalataival való együttműködést?

A nagykereskedők ugyanúgy ügyfeleink, mint a gyógyszertárak, hiszen az ő megrendeléseikre is végzünk fejlesztéseket. Rájuk feltétlenül kiemelt ügyfélként tekintünk, fontosnak tartjuk, hogy közös stratégiát építsünk velük az együttműködésre – és ez alatt az összes nagykereskedőt értem. Igaz, hogy tudvalevőleg az egyik nagykereskedővel azonos cégcsoportba tartozunk, de a gyógyszertári piac nagy részét lefedő rendszergazdaként stratégiailag és üzletileg függetlennek kell maradnunk, és ugyanazt a szolgáltatást kell nyújtanunk a piac minden szereplőjének. Örömmel mondhatom, hogy (egyes konkurensünkkel ellentétben) ez a függetlenség nálunk meg is valósul.

Hogyan értékeli a gyógyszer-nagykereskedelem munkáját, részvételét a pandémia időszaka alatt?

A pandémia rávilágított minden szektor hiányosságára és sérülékeny elemeire. Úgy gondolom, hogy a gyógyszer nagy- és kiskereskedelem kitűnőre vizsgázott, a gyógyszerellátás zökkenőmentes maradt. A nagykereskedők hihetetlen rugalmasságról tettek tanúbizonyságot, amikor napok alatt kellett alkalmazkodni új helyzetekhez. A gyógyszertári készletezés megváltozott, a nagy átmenő forgalmú gyógyszertárak forgalma visszaesett, ugyanakkor a kisebb (pl. lakótelepi) és vidéki (üdülőövezeti) egységek forgalma megnőtt. Több új pandémiával kapcsolatos termék került előtérbe (maszkok, fertőtlenítők, védekezéshez szükséges eszközök). Folyamatos kapcsolatban voltunk a kereskedelmi lánc szereplőivel és a háttérből támogattuk munkájukat.

Hogyan jellemezné a gyógyszer-nagykereskedőkkel való együttműködését?

Ahogy korábban említettem, kiemelt ügyfélként tekintünk a nagykereskedőkre. Ugyanakkor az együttműködés sok, eddig kiaknázatlan lehetőséget rejt magában, gyógyszertári rendszergazdaként, egészségügyi informatikai szolgáltatóként az eddiginél jóval szorosabb együttműködést szeretnék vizionálni, hiszen a nagykereskedők sikerének kulcsa működésük optimalizálása mellett az, hogy milyen szolgáltatásokat tudnak a gyógyszertáraknak nyújtani, és ebben az informatika, a digitalizálódás kiemelkedő szerepet tudna betölteni.