Dr. Janča Tímea

gyógyszertárvezető

„Manapság egy gyógyszertár működtetése sokkal komplexebb feladat, mint 5-10 évvel ezelőtt”

A patikák működőképességének megőrzése az egészségügyi szektorban az elsődleges feladatok közé tartozik, és ebben jelentős szerepet játszik a megbízható nagykereskedői hálózat is. Dr. Janča Tímea gyógyszertárvezető elmondta, milyen problémákkal kellett szembenézniük, illetve mely fejlesztések segítették leginkább a munkájukat az elmúlt időszakban.

Hogyan látja a gyógyszer-nagykereskedelem gyógyszerellátásban betöltött szerepét, valamint miként értékelné a szektornak az egészségügy egészében elfoglalt helyét?

A gyógyszerek és egyéb egészséggel összefüggő termékek végfelhasználókhoz való eljutásának megkerülhetetlen szereplői a gyógyszer-nagykereskedők. A gyógyszertárak számára olyan dinamikus, de egyben állandó és megbízható környezetet biztosítanak, amellyel elkerülhető a készletfelhalmozás és megvalósulhat az éppen aktuális igényeknek, trendeknek megfelelő készletezés. A nagykereskedőkön keresztül érkezett gyógyszerek minősége garantáltan megfelel az előírásoknak – ez leveszi a patikák válláról azt a terhet, hogy ha esetleg nem megfelelő árut értékesítenek tovább, abból akár probléma vagy egészségkárosodás is származhat.

A szektor szereplői számos fejlesztést hajtottak végre az elmúlt 5 évben. Melyek azok a fejlesztések, melyek hatással vannak az Önök tevékenységére is?

A napi többszöri és pontos idejű kiszállítás a legfontosabb a számunkra. Szerencsére ez a járvány legelső hulláma alatti időszaktól eltekintve mindig is stabilan működött. Megemlíteném még az elektronikus számlázásra való áttérést, amely csökkentette a papírfelhalmozást és -tárolást, ugyanakkor a könyvelők felé is áttekinthetőséget biztosít. Hasonlóképpen üdvözöltük a reklamációk online befogadásának megjelenését. Megkönnyíti a napi munkánkat, hogy ma már létezik olyan webes felület, ahol az adatmódosítástól elkezdve a számlázáson át a riportokig stb., minden egy helyen elérhető és kezelhető.

Hogyan értékelné a Szövetséggel, illetve annak tagvállalataival való együttműködést?

A tagvállalatok közül többel is együttműködünk. Általánosságban elmondható, hogy a partnerség gördülékeny és csak ritkán tapasztalható fennakadás. Az esetleges problémákkal tudunk kihez fordulni és azok hamar meg is oldódnak. Ehhez elengedhetetlen a segítőkész, felkészült telefonos ügyfélszolgálat és nagykereskedői képviselet megléte.

Hogyan értékeli a gyógyszer-nagykereskedelem munkáját, részvételét a pandémia időszaka alatt?

A pandémia mindenkit eddig nem várt helyzetek és kihívások elé állított. Gyógyszertári szempontból a minket ért roham és felvásárlási láz miatt az általunk forgalmazott termékek többszörösére lett volna szükség, szinte azonnal. Érthető és el nem ítélhető módon a nagykereskedők logisztikailag nem győzték az őket ért igények ekkora növekedését, a patika polcai és fiókjai 1-2 nap leforgása alatt szinte teljesen kiüresedtek. Ez még látványosabbá tette azt a tényt, hogy nagykereskedői szempontból mennyire „el vagyunk kényeztetve”, hiszen napi két vagy háromszori kiszállítás mellett nem szükséges nagy készletekkel dolgoznunk. Ugyanakkor rávilágított a rendszer törékenységére is, hiszen akár egy vagy két kiszállítás elmaradásával is komoly áruhiány léphet fel. Az ezt követő dobozlimit és túraszám-csökkentés, bár nagyon fájó, de elengedhetetlen intézkedés volt annak érdekében, hogy a helyzet fenntartható és később visszaállítható legyen. Az érzés pedig, amikor végre újra megérkeztek a ládák és feltölthettük a patika polcait – felejthetetlen.

Miként értékeli a szektor tevékenységét, erőfeszítéseit a hiánycikkek kezelésének kérdésében?

A hiánycikkek nagy száma jelenleg az egyik legégetőbb gyógyszerellátási probléma. Nagy könnyebbséget jelent számunkra, hogy a nagykereskedői készletek már elektronikusan is lekérdezhetőek, így a vásárlóknak azonnal releváns visszajelzést tudunk nyújtani az adott termék elérhetőségével kapcsolatban. A Hungaropharma „Termékekről őszintén” hírlevele is értékes információval lát el minket a hiánycikkek közötti eligazodásban. Még mindig nagy gondot jelent azonban, hogy a gyártók által ígért várható beérkezések csúsznak és folyamatosan későbbi dátumot kapnak.

Hogyan látja, a gyógyszer-nagykereskedelmi vállalatok által működtetett franchise patikahálózatok milyen többletszolgáltatásokat tudnak nyújtani a betegek számára, ezek a szolgáltatások milyen hatással vannak a betegellátásra?

Manapság egy gyógyszertár működtetése sokkal komplexebb feladat, mint 5-10 évvel ezelőtt. A franchise-ba való belépéssel a patikák nemcsak kedvezményeket, de egyúttal egy olyan hátteret is nyernek, amely több fronton is segíti a munkájukat. Ilyen lehet a jogszabályok szerinti működés szempontjainak megismertetése, gyógyszerkivonásokra való figyelemfelhívás, új és régebbi termékekről való információátadás, továbbképzések szervezése stb. Ezek mind olyan előnyök egy csoportosulásban működő gyógyszertár részére, amely a patika vezetőjéről terheket vesz le, valamint megkönnyíti és tudással gazdagítja az expediálók munkáját. Az egységes arculat és letisztult portfólió segíti a vásárlók számára az eligazodást. Ezek mind olyan jellemzők, amelyeknek hosszú távon a patikába betérők és maga a gyógyszertár is élvezi az előnyeit