Dr. Gregor Andrea

patikatulajdonos, gyógyszertárvezető

„Elengedhetetlen a megfelelő viszony a nagykereskedő partnerekkel”

A gyógyszerellátási láncban nélkülözhetetlen szerepet töltenek be a gyógyszerészek, akik lehetővé teszik, hogy a készítmények eljussanak a felhasználókig, tehát a betegekig. Dr. Gregor Andrea patikatulajdonos, a veresegyházi Triangoló Patika személyi jogos vezetője hitelesen ismertette, milyen kihívásokkal kell megküzdenie a szakma képviselőinek.

Hogyan látja a gyógyszer-nagykereskedelem gyógyszerellátásban betöltött szerepét, valamint miként értékelné a szektornak az egészségügy egészében elfoglalt helyét?

A gyógyszer-nagykereskedelem az egyik legfontosabb szerepet tölti be a gyógyszerellátásban, és ezzel egyetemben az egész hazai egészségügynek az egyik alappillérét képezi.

Patikai szempontból a napi többszöri gyógyszer kiszállításra, a készítményekről való pontos, megbízható dokumentációra, a mindig bővülő portfólióra gondolok. A nagykereskedővel való azonnali kapcsolattal elértük, hogy a patikában dolgozó szakszemélyzet pontos és hiteles információval tudjon a betegeknek szolgálni: mit, mikor, mennyiért kaphat meg, milyen ható- illetve segédanyagok vannak a készítményekben, ki a gyártója stb.

A szektor szereplői számos fejlesztést hajtottak végre az elmúlt 5 évben. Melyek azok a fejlesztések, melyek hatással vannak az Önök tevékenységére is?

Az egyik legfontosabb fejlesztésnek az elektronikus számlát/szállítólevelet tartom, aminek segítségével a számítógépen keresztül egyszerűen, gyorsan és pontosan tudjuk az árut átvenni. Régóta várt lépés volt egy egységes cikktörzs kialakítása, amikor egy adott terméket minden nagykereskedőnél ugyanazzal a kóddal láttak el, amely megkönnyítette a rendelési folyamatot. Nagyban segíti a munkánkat a készletek visszaigazolása is, hiszen azonnal meg tudjuk mondani a betegnek, beszerezhető-e az általa keresett készítmény, és ha igen, mikorra érkezik meg, mennyibe kerül, stb. A nemrégiben létrehozott online információs felület lehetőséget ad arra, hogy gyorsan, pontosan utánanézzünk a különböző számláknak, nyomon kövessük a részfolyamatokat (pl. visszáruzás), vagy akár rendelni is lehet ezen keresztül. Az új EAN-kód bevezetése eleinte kicsit megbonyolította az életünket, de hamar hozzászoktunk, és nagyon jó kezdeményezésnek tartjuk. Az új logisztikai bázis kialakítása után sokkal kevesebb lett a szállítási tévedés, pontosan érkeznek a megrendelt készítmények és pontos adatok párosulnak hozzájuk (pl. lejárati dátum, gyártási szám). 

A Gyógyszer-nagykereskedők Szövetsége jelentős feladatokat vállalt és vállal egyrészt a gyógyszerbiztonság terén, hogy a megfelelő gyógyszer a megfelelő helyen és időben legyen, valamint a gyógyszerhamisítás elleni küzdelemben. Hogyan értékeli a GYNSZ tagvállalatainak ezeken a fontos területeken végzett munkáját?

A 2019 telén létrehozott egyedi dobozazonosító rendszer bevezetése óriási mérföldkő lett a gyógyszerhamisítás elleni küzdelemben. Ez komoly ágazati összefogás eredménye, óriási szerepe volt ebben a gyógyszergyártóknak, amelyek az anyagi terhek nagy részét viselték, a nagykereskedőknek, akik a készítmények ilyen jellegű azonosítóját ellenőrizték, a rendszerbe való beléptetésért felelősek, és a végfelhasználóknak, vagyis a kórházaknak, patikáknak is, akik a készítmények rendszerből való kiléptetéséért felelősek. Az egyedi dobozazonosító és a dézsmazár bevezetése szinte nullával tették egyenlővé, hogy a nagykereskedőtől kikerült készítmények hamisak legyenek.

Hogyan értékelné a Szövetséggel, illetve annak tagvállalataival való együttműködést?

A Gyógyszer-nagykereskedők Szövetségével ugyan nincs közvetlen kapcsolatunk, de a tagvállalatai biztosítják számunkra, hogy a gyógyszerek és egyéb, kiegészítő termékek teljes választékát biztosíthassuk a betegek számára a folyamatos és biztonságos gyógyszerellátás érdekében.

Hogyan értékeli a gyógyszer-nagykereskedelem munkáját, részvételét a pandémia időszaka alatt?

A pandémia időszaka mindannyiunknak nagyon nehéz volt. A kollégáink és mi minden nap ki voltunk téve közvetlenül a fertőzésveszélynek, nap mint nap szolgáltunk a „frontvonalban”. A betegek sokszor ránk zúdították türelmetlenségüket, bizalmatlanságukat a rendszerrel kapcsolatban. Közvetlen közelről érzékeltük az orvosi ellátás hiányát, a rendszer gyengeségeit, és végül még a gyógyszer beszerzésben is fennakadások jelentkeztek. Rendkívüli módon megnehezítette munkákat a vírushelyzet okozta ellátási nehézség a nagykereskedői oldalról. Nem tudtunk annyiféle és annyi darab készítményt rendelni, amire szükségünk lett volna. Bizonyos termékek (pl. a C- és D-vitamin) teljesen eltűntek a palettáról, gond adódott a gyógyászati segédeszközök elérhetőségével is, sokszor volt probléma a szállítással, szinte percről percre változott a helyzet, hogy miből és mennyit lehet rendelni. Ez sok esetben felemésztette a kollégák türelmét is. Szerencsére ez a helyzet nem tartott sokáig, néhány hét alatt normalizálódott az ellátás.

Miként értékeli a szektor tevékenységét, erőfeszítéseit a hiánycikkek kezelésének kérdésében?

Mind a mai napig rengeteg hiánycikk van a piacon, ami nem elérhető a patikák, így a betegek számára sem. Néhány esetben ez csak átmeneti, de vannak hosszú távú hiánycikkek is. Ami minket, gyógyszerészeket zavar, hogy néha egy-egy készítmény csak az egyik vagy csak a másik nagykereskedőnél elérhető. Ezen probléma kiküszöbölése érdekében a Szövetség együttműködik a gyógyszerészet területén dolgozó hatóságokkal, szövetségekkel és egyéb szervezetekkel, továbbá az Európai Gyógyszer-nagykereskedők Szövetségével.

Hogyan látja, a gyógyszer-nagykereskedelmi vállalatok által működtetett franchise patikahálózatok milyen többletszolgáltatásokat tudnak nyújtani a betegek számára, ezek a szolgáltatások milyen hatással vannak a betegellátásra?

Amikor mi először beléptünk egy franchise-hálózatba, a marketing-szolgáltatásokon túl számomra, mint gyógyszerésznek nagyon fontos volt, hogy szakmai szemmel is kifogástalanul működjön a patika. Az ISO rendszer ezt biztosította és rengeteg írásos anyaggal, táblázattal, vezetendő dokumentációval egészítette ki a patikák működési szabályzatát. Ezzel még magasabb minőségű gyógyszerellátást tudtunk biztosítani a betegek számára. A marketing-szolgáltatások hozzájárultak a patikák egységesebb megjelenéséhez, többféle termék kihelyezéséhez, a többféle gyártóval való kapcsolat kialakításához.

Hogyan jellemezné a gyógyszer-nagykereskedőkkel való együttműködését?

A mi szakterületünkön az a legfontosabb, hogy a betegeket megfelelő időben ellássuk az optimális, biztonságos és hatékony készítményekkel. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő viszony a nagykereskedő partnerekkel. Innen kapunk információkat az új készítményekről, a raktárak feltöltöttségéről, a szállítások gyakoriságáról. Sokszor segítségünkre vannak egyéb területeken is: továbbképzéseket tartanak, összejöveteleket, partnertalálkozókat szerveznek, állandó fejlesztésekkel állnak elő. Így haladunk mindig egyre előrébb együtt a betegek megfelelő és biztonságos ellátása érdekében.